Ari Dvořáků zvítězil se svou kompozicí Petrichor v prvním ročníku soutěže Nadačního fondu Hudba pro Věčnou naději, je autorem hudby k muzikálu Hlubina a pohádce Příběhy králíčka Péti a píše i povídky. Jako hudební umělec se cítí naprosto svobodný. Díky tomu, že absolvoval bakalářské studium programu audio inženýrství na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, rozumí totiž i technické stránce tvorby hudby.
Ari se po studiu na střední umělecké škole, kde se věnoval knižní ilustraci, chtěl vydat cestou studia skladby na konzervatoři. „Během konzultačních hodin jsem zjistil, že nechci, aby mi někdo do mojí tvorby příliš zasahoval,“ říká Ari. Následně se pídil po tom, kde by získal vědomosti týkající se zpracování a produkce hudby. Šla mu matematika a fyzika, což ho směrovalo k technickým oborům. V té době nabízely vysoké školy zvukovou tvorbu, ale studium audio inženýrství bylo možné pouze na FEKT. „Chtěl jsem si rozšířit svůj skill set. Když nerozumíte technice, nemáte kompletní vhled do zákonitostí tvorby hudby a práce s ní,“ dodává na vysvětlenou Ari, který si ke studiu na VUT přidal ještě zvukový design na Masarykově univerzitě.
„Výuka na FEKT byla skvělá. Především pánové Jiří Schimmel a Ondřej Jirásek z audio inženýrství,“ konstatuje Ari. Tak jako naprostá většina studentů, ani Ari si předměty, které překračovaly jeho potřeby dosažení kýžených znalostí a které tak zacházely příliš do hloubky, neužíval. Bylo mu však jasné, že je potřeba je zvládnout. Jakmile se dostal do třetího ročníku, zpracoval pod vedením Ondřeje Jiráska bakalářskou práci Program na generování dvourozměrného Erlichova ladění. Podnět na toto téma vzešel od Petra Pařízka z JAMU. Ten měl požadavek vytvořit program, který by bylo možné využít didakticky a zároveň by mohl sloužit jako umělecká pomůcka. Ari nyní společně s Ondřejem Jiráskem pracuje na odborném článku, kde téma své bakalářské práce dále rozvíjí.
„Hudba je matematika. Všechno, co zní dobře, se dá popsat matematicky,“ tvrdí Ari. „Když člověk ví, jak zvuk funguje, k mnoha skladatelským a aranžérským know-how se dostane logickou úvahou. Jakmile pak pravidla znáte nejen faktuálně, ale zároveň rozumíte tomu, proč vznikla, máte daleko větší svobodu a lehkost v jejich porušování.“
Mezi další Ariho úspěšné počiny patří hudba k pohádce Příběhy králíčka Péti. Pohádku bude opět po letních prázdninách hrát Divadlo Radost. „Byla to skvělá práce, která mě moc bavila. Rád bych si něco podobného zopakoval,“ vzpomíná Ari.
Poměrně silně vnímá, že v současné společnosti je kladen velký důraz na produktivitu, proto se sám někdy příliš zabývá tím, že není produktivní, když na jeden den takzvaně vypne. „Učím se nevyčítat si to. Je potřeba si odpočinout a nechat to být, netlačit na pilu. Vím, že se druhý den ráno vzbudím a napíšu nějaké téma, jednu větu, která mě další den vystřelí třeba k celodennímu psaní,“ svěřuje se Ari. Skvělým zázemím je mu, jak říká, jeho „Hobití nora“. Je to stará část domku se zahradou, kde bydlí. „Je tady klid, který potřebuji. Odstěhoval jsem se z Brna, protože mi vadil hluk z dopravy. U sebe doma tvořím nejraději,“ popisuje důvody odchodu z města Ari.
Vykonávat práci umělce Arimu umožňují různé přivýdělky, kdy zvučí u televizní produkce nebo jako copywriter vytváří hudební aranže a kompozice. Spolupracuje převážně s amatérskými a poloprofesionálními hudebními tělesy. Působí v Symfonickém orchestru MUNI a v komorním orchestru Arthura Nikische. Výčet jeho úspěšných uměleckých aktivit prozatím uzavírají povídky, které vycházejí mimo jiné v Brno writers group. Ve třech po sobě jdoucích ročnících zde obsadil třetí, druhé a naposledy první místo, a to s povídkou The Fridge in the Tree.
Autor: Zdeňka Koubová
Článek vyšel v tištěných Událostech na VUT.