Téma

27. listopadu 2017

Vysvětlit fyziku 6letému dítěti je výzva, říká o popularizaci vědy ve VIDA! Jana Majerová

Studentka Fakulty stavební Jana Majerová ve volném čase popularizuje vědu | Autor: VIDA! science centrum
Při studiu na Fakultě stavební VUT si našla brigádu v brněnském zábavním vědeckém centru VIDA! Z obyčejného přivýdělku se stala srdeční záležitost a Jana Majerová nedá na areál na brněnském výstavišti dopustit.

Ve VIDA! už pracuje dva roky a postupem času se dostává ke stále zajímavějším úkolům: „Ze začátku jsem pouze hlídala návštěvníky v expozici. Nastudovala jsem si tedy, jak všechny exponáty fungují, abych návštěvníkům mohla objasňovat, jaké fyzikální nebo jiné jevy a zákonitosti využívají. Většinu jsem díky svému studijnímu zaměření na fyziku a matematiku zvládala s přehledem. Sekce věnovaná lidskému tělu pro mě byla španělská vesnice, takže jsem se všechno postupně doučila. Naštěstí mi pomohly popisky, které návštěvníkům vše vysvětlují,“ shrnuje Jana Majerové své začátky ve VIDA!

Přiblížit fyzikální zákony malým dětem je někdy výzva, říká Vidátorka | Autor: VIDA! science centrum

Na centru se ji nejvíce líbí, že nejde o muzeum, kde je zakázáno se čehokoliv dotýkat. „Návštěvníci si mohou všechno vyzkoušet na vlastní kůži. To je skvělé, protože potom děti i dospělí lépe pochopí, jak funguje svět kolem nás,“ pochvaluje si science centrum studentka techniky. Jako největší přednost centra vnímá snahu přibližovat svět kolem všem návštěvníkům bez rozdílu věku nebo zaměření. „Na akademické půdě velmi snadno upadnete do stereotypu a máte pocit, že matematice a fyzice rozumí všichni a stačí zmínit konkrétní jev nebo funkci a všichni kolem vás se chytají. Ale vysvětlit jednotlivé fyzikální zákonitosti šestiletým dětem je mnohem obtížnější, než by se mohlo zdát. V tom vnímám největší klad science center. I já sama hledám různé způsoby, jak dětem fyziku vysvětlovat,“ zmiňuje to nejkrásnější a zároveň nejobtížnější na práci v popularizačním vědeckém centru.

I po ukončení studia by Jana ráda v centru VIDA! zůstala | Autor: VIDA! science centrum
Do areálu zve i své spolužáky nebo kamarády. Prvotní pochyby, že centrum je pouze pro děti, je hned po vyzkoušení prvního exponáty přejdou. „Nakonec nevím, jak je zase dostat pryč,“ směje se Majerová. Kromě dozoru v expozici má studentka FAST na starosti ve VIDA! také přípravu a realizaci programů pro oslavence. „Vymýšlení pokusů a dílniček mě moc baví. Inspirace mám spoustu ze školy a zbytek si vyhledávám ve volných chvílích ve videích na internetu. Jsem ráda, že hodinový program si mohu celý nachystat a odvést sama,“ oceňuje studentka ze Slovenska.

Příští rok v lednu plánuje studium na VUT zakončit státnicemi v magisterském oboru. A pomalu už se rozhlíží po práci na celý úvazek: „Z VIDA! bych úplně odejít nechtěla. Je to totiž skvělé místo a velice si cením kolektivu, který tady máme. Ráda bych tu pomáhala například o volných víkendech. Mé nové pracovní působiště bude nejspíš nějaká laboratoř. A i tam bych chtěla dál popularizovat vědu a laboratoře otevírat běžným lidem, aby jim byly technické obory co nejblíže,“ zakončuje Vidátorka.