Téma

18. srpna 2016

V novém kurzu studentům poradí, jak se efektivně učit

Program studentům ukazuje, jakými způsoby se lze učit | Autor: Igor Šefr

Studium vysoké školy je v dnešní době přístupné i studentům s nejrůznějšími poruchami učení. Na Vysokém učení technickém v Brně dokonce poradenské centrum nabízí nový program Já na to mám, ve kterém studentům radí, jak se učit, tak, aby školu zvládali bez zbytečné dřiny. V minulém semestru kurz úspěšně absolvovali dva studenti, s nadcházejícím semestrem doufají zaměstnanci centra v nárůst.

Podle statistik studovalo na VUT v akademickém roce 2015/16 přibližně 112 studentů se specifickými vzdělávacími potřebami. Tato kategorie zahrnuje lidi s fyzickými či smyslovými hendikepy, poruchami autistického spektra, psychickými onemocněními a řadou dalších obtíží, které ztěžují studium. Jak ale upozorňuje Veronika Matějková z poradenského centra VUT (pozn. redakce - dříve centrum Přes bloky, které bude od podzimu fungovat s novým názvem), osmdesát procent těchto studentů se potýká s poruchami učení. „V běžné populaci se pak vyskytuje přibližně pět procent lidí s poruchami učení a tyto obtíže se výrazně častěji objevují u mužů než u žen. I proto mají služby poradenského centra na technické škole své místo,“ dodala Matějková.

Existuje navíc předsudek, že lidé s poruchami učení mají nižší inteligenci. „Nejde mezi to dát žádné rovnítko. Dnes již máme dostatek studií prokazujících, že to spolu vůbec nesouvisí. Navíc i studenti, se kterými se setkáváme v centru, mají IQ v pásmu průměru až nadprůměru,“ uvedla Matějková.

V kurz studenti postupují ve třinácti navazujících lekcích | Autor: Igor Šefr

Poruchy učení se nejčastěji promítají do schopnosti čtení, psaní, užívání pravopisných a gramatických pravidel a počítání. „Dyskalkulii, tedy poruchu matematických schopností, ale na VUT nezohledňujeme. Objevil se tu jeden uchazeč s touto poruchou, studium na technické škole jsme mu nicméně nedoporučili,“ upřesnila Matějková.

Právě studentům s poruchami učení nabízí poradenské centrum nově speciální program, který rozvíjí učební strategie a nejrůznější dovednosti. „Nemá za úkol studenty předělat, ale učí je kompenzovat obtíže tak, aby je při studiu neznevýhodňovaly,“ vysvětlila Matějková.

Studenti pracují hlavně sami na sobě

Kurz Já na to mám zahrnuje třináct ucelených lekcí rozvíjejících strategie učení. Během nich se student ve spolupráci s lektorem učí pracovat s jazykem, odbornými texty a informacemi, plánováním a osvojuje si různé techniky pro zapamatování látky. „Doteď studenti s poruchami učení mohli využívat pouze doplňkovou výuku angličtiny a takzvanou adaptaci, což bylo většinou navýšení času na zkoušky. V případě těchto studentů je totiž čas právě to, co jim chybí a znevýhodňuje je v prokazování jejich znalostí. Uvědomili jsme si ale, že nenabízíme nic, čeho by studenti mohli využít pro vlastní rozvoj. Program vytvořený Dyscentrem jsme po zaškolení a konzultaci s odborníky proto začali využívat,“ uvedla Matějková.

V jarním semestru absolvovali kurz dva studenti. Jedním z nich byl Ondřej Pelán z Fakulty strojního inženýrství VUT. „Na začátku jsem čekal, že kvůli programu zcela změním styl učení. To se ale nestalo. Učím se pořád stejně, jen už si umím vytvořit takové podmínky, aby se mi učilo dobře,“ popsal student, který byl s kurzem spokojený, ačkoliv přiznal, že nebyl tak jednoduchý, jak čekal.

Veronika Matějková, která se se studenty na hodinových lekcích potkává celý semestr, oceňuje propracovanost programu. „Nadchlo mě, jak promyšlené autorky všechno mají, a že na studentech byl opravdu vidět posun,“ dodala Matějková, která věří, že do budoucna využije bezplatného kurzu více studentů.

(zep)

Témata

Související články:
VUT bude mít svou zónu na Majálesu
Stupka: Tanečníci dnes trénují jako vrcholoví atleti. V Česku jsme ale zaspali dobu
Výuka v Singapuru se příliš neliší. Školné jde ale do milionů
Student FSI dělal porotce na mistrovství světa formulí v texaském Austinu
Kandidát na Krále Majálesu Daniel Skřek bojuje za relaxační zóny