Téma

24. dubna 2017

Studenti FSI poměřili konstruktérské schopnosti. Sestavovali motory z plechovek

Studenti si navzájem vysvětlili i zvolený postup | Autor: Tomáš Hájek

Vyzkoušet si své inženýrské znalosti a poměřit síly se spolužáky mohli minulý týden ve čtvrtek účastníci soutěže GE Aviation Challenge, kterou pořádal Letecký ústav Fakulty strojního inženýrství VUT. Třicet přihlášených týmů mělo jeden měsíc na sestavení dmychadla pro zadaný modelářský elektromotor. Zvítězit v prvním ročníku této soutěže se povedlo týmu s názvem Team ONE, jejichž dmychadlo dosáhlo při měření největšího tahu.

První ročník soutěže GE Aviation Challenge se uskutečnil v učebnách Leteckého ústavu FSI VUT. Okolo jednoho stolu se zde v průběhu čtvrtka vystřídalo na šedesát studentů bakalářského studia. „Soutěž jsme omezili pouze na studenty bakalářských ročníků a každý tým mohl mít dva nebo tři členy,“ dodal jeden z pořadatelů Pavel Zikmund.

Každý model byl pečlivě otestován | Autor: Tomáš Hájek

Před měsícem zveřejnili pořadatelé soutěžní úkol. „Zadání bylo jednoduché. Postavit z plechovky co nejlepší dmychadlo, přesněji vrtuli v prstenci, která bude mít co nejvyšší tah,“ popsal Zikmund. Všichni studenti na začátku dostali také motor s napájením přes USB kabel. To, jaké řešení představí, i to, jak bude vrtule vypadat, ale nechali pořadatele čistě na každém z týmů. „Počet listů vrtule, jejich nastavení, materiál uložení motoru. To všechno už bylo pouze na kreativitě studentů,“ potvrdil Zikmund.

Během čtvrtka pak soutěžní týmy představovaly svá řešení ostatním a zároveň byl tah každého z motorů změřen za dohledu organizátorů z řad vyučujících i zástupců společnosti GE Aviation Czech, která se právě výrobou motorů do letadel zabývá. Zaměstnanci firmy dokonce podle stejného zadání také navrhli vlastní řešení, ačkoliv nebylo oficiálně v soutěži hodnoceno.

Podle Pavla Zikmunda byly rozdíly v řešeních mnohdy velmi citelné. „Už u prvních týmů byly poměrně velké rozdíly, což je vidět i na samotné konstrukci dmychadel. Některá jsou na první pohled opravdu takzvaně vymazlená a u některých jde vidět, že je týmy tvořily na poslední chvíli,“ podotkl Zikmund, který ovšem dodal, že spočítat a optimálně navrhnout takovou vrtuli je oříšek i pro doktorandy. Tým doktorandů leteckého ústavu ovšem mimo soutěž potvrdil svoje kvality a dosáhl vynikajícího výsledku. Většina soutěžících se však vydala cestou experimentů a testování, nikoliv výpočtů.

Zvítězit se nakonec podařilo týmu s názvem Team ONE | Autor: Tomáš Hájek

V soutěži nakonec nejlepších výsledků dosáhlo duo studentů Petr Zeman a Eliška Matoušková, neboli Team ONE. První tři týmy získají jako hlavní výhru mimořádné stipendium a všichni další soutěžící trička s logem soutěže. Kromě toho čekala na účastníky například i celodenní exkurze do výroby.

(zep)

TémataFakulta strojního inženýrství Letectví Ústav letectví