Téma

15. ledna 2016

Moravská galerie mění image. Chce přilákat víc lidí

Prvním výsledkem roční spolupráce je nová expozice Art is here | Autor: archiv Moravské galerie v Brně

Vizuální identitu mění Moravská galerie v Brně. Změna komunikace by měla přispět k přilákání nových návštěvníků a k větší rozeznatelnosti galerie. Přetváří se nejen dramaturgie programu insituce či komunikace na sociálních sítích, ale i výstavní prostor, který má být k návštěvníkům přívětivější. Na proměně se podílí i grafičtí designeři a vedoucí Ateliéru grafického designu FaVU VUT Lukáš Kijonka a Žaneta Drgová.

„Moravská galerie je sice významnou brněnskou institucí, když se na ni ale zeptáte taxikáře na hlavním nádraží, tak neví, kam má jet,“ upozornil grafik Lukáš Kijonka. O zásadních změnách ve vizuální komunikaci Moravské galerie začal Kijonka s vedením galerie mluvit asi před rokem. „Diskuze s ředitelem Janem Pressem a šéfkurátorem Ondřejem Chrobákem založená na analýzách fungování instituce vyústila ve spolupráci, která chtěla zbořit mýtus, že je umění pouze pro odbornou veřejnost a elitu,“ vysvětlil Kijonka.

I proto vznikla v Pražákově paláci například dětská herna, kde mohou trávit čas maminky s dětmi. Především pro děti je pak určen i další nový prvek Pražákova paláce, a to skluzavka spojující nové stálé expozice moderního a nového umění. Zároveň mají být do budoucna expozice kvalitně připraveny tak, aby oslovily a vzdělávaly i laiky, ale nepůsobily podbízivě. „Galerie by měla být přístupná každému. I proto udělala jako první, a možná stále jediná galerie v Česku, skvělý krok. Vedení nabídlo lidem prohlídku nových stálých expozic zdarma. To je přece skvělé, že člověk může jít do galerie na kvalitní umění zadarmo,“ dodal Kijonka.

Prostor má sloužit i rodinám s dětmi | Autor: archiv Moravské galerie v Brně

Kijonka s kolegy pak navrhli především změnu značky. „Rozhodli jsme se vypisovat celý název galerie ve všech materiálech. I proto, aby divák snadno poznal, kam vlastně jde. Také jsme vytvořili a začali používat nové písmo. Čeká nás redesign celé online komunikace,“ popsal dosavadní a plánované změny Kijonka. Ten oceňuje především intenzitu a komplexnost spolupráce, i to, že veškeré změny jsou hrazeny z běžného rozpočtu galerie. Kromě něj se na změně vizuální podoby instituce podíleli grafici Petr Babák, Michal Krůl a Žaneta Drgová, designér Maxim Velčovský a fotografka Vendula Knopová.

Expozice propojuje skluzavka | Autor: archiv Moravské galerie v Brně

Prvním výsledkem roční spolupráce je kampaň a vizuální podoba expozice Art is here Pražákova paláce, jež je vytvořena z děl z legendární sbírky Jiřího Valocha, teoretika umění, kurátora, sběratele a klíčové osobnosti nejen kulturního Brna. „V propagaci jsme použili už nové vizuální prvky i písmo, změny jsou i v tom, jak byla celá kampaň vedena. Podíleli jsme se ale například i na novém orientačním systému v budově, kde je expozice umístěna,“ dodal Kijonka. Dosavadní ohlasy jsou podle Kijonky vesměs pozitivní a lidé se začínají učit místo pravidelně navštěvovat. Ze strany části odborné veřejnosti se už ale objevila i kritika přílišné snahy se běžnému divákovi zalíbit.

(zep)

TémataFakulta výtvarných umění výstava umění & architektura zaměstnanci

Související články:
S Irenou Armutidisovou po schodištích Ernsta Wiesnera
Petr Dub: Nic jako „štěstí živit se uměním“ neexistuje
Diplomanti z FAVU se loučí závěrečnou výstavou. Většinu děl lze koupit
Startuje Nord Art – jedna z největších uměleckých přehlídek v Evropě. Letošní ročník se zaměří na Česko. Svá díla představí i čtyři pedagogové FaVU
Vetřelci a volavky získali další cenu. Tentokrát na knižním veletrhu v Lipsku