Nápady a objevy

11. března 2017

V centru AdMaS hledají asfaltovou směs, která zvýší bezpečnost na silnicích

Kvalitu silnic a položených směsí zkoumají firmy pomocí speciálních aut s přidaným kolem | Autor: archiv Pavly Nekulové

Asfaltové směsi zvyšující bezpečnost vozovek míchají nyní v centru AdMaS. Zkoumají, jaký poměr a typ kameniva zlepší protismykové vlastnosti vozovky. Podle Pavly Nekulové, která výzkum provádí, totiž mnohdy právě kvalita povrchu rozhoduje o tom, zda člověk projede bezpečně. Výzkumy už v minulosti prokázaly, že v úsecích častých nehod je nekvalitní či starý povrch. To ale podle Nekulové řidič nemůže okem poznat a nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky je tak podle ní často nesprávné zdůvodnění nehody.

Nehody, které zdánlivě nemají příčinu, nejsou podle výzkumů často chybou řidičů, ale špatné vozovky. Buď je pokryta nekvalitním materiálem, nebo jsou kameny v ní už ohlazené a při brzdění auto snáze dostane smyk. „Řada výzkumů dokázala, že protismykové vlastnosti vozovky mají vliv na bezpečnost a nehodovost. Byly například vybrány nehodové úseky a následně zkoumán povrch vozovek na těchto silnicích. Ukázalo se, že poměrně často byl v místě nekvalitní. Když se pomocí úprav v úseku zvýšily protismykové vlastnosti, tak se nehodovost poměrně citelně snížila,“ popsala Pavla Nekulová z Fakulty stavební VUT s tím, že ačkoliv samotná auta mají dnes řadu systémů typu ABS, která zvyšují stabilitu na vozovce, na zvládnutí smyku často nestačí.

V brněnském centru AdMaS proto dlouhodobě zkoumají protismykové vlastnosti vozovky a hledají nejlepší složení směsi, která by mohla pomoct zvýšit bezpečnost na silnicích a prodloužit jejich životnost.

Smyk mnohdy není vinou řidičů, ale špatné vozovky | Autor: archiv Pavly Nekulové

Podle Pavly Nekulové o kvalitě silnic rozhoduje především jejich mikrotextura a makrotextura. „Makrotextura jsou vystupující zrna kameniva, která lze vidět i okem. To určuje, jak bude odváděna voda z vozovky. Když prší, tak díky tomu nevzniká na silnici souvislý vodní film. Mikrotextura je pak povrch jednotlivých zrn kameniva, který je buď hladký, nebo členitý. Pokud je členitý, tak pneumatika po povrchu drhne, což pomáhá zvýšení stability vozidla,“ vysvětlila Nekulová, která se výzkumu protismykových vlastností věnuje na Fakultě stavební VUT už několik let.

Pavla Nekulová nyní spolu s kolegy hledá v rámci výzkumu ideální složení směsi, které by bylo efektivní i úsporné. „Na Moravě je odolného kameniva poměrně dost. Problém je, že v Čechách není skoro žádné. Zvláště v severních Čechách se vyskytují hlavně čediče, které jsou pro tyto účely naprosto nevhodné,“ upozornila Nekulová.

Na AdMaSu hledají nejlepší poměr kameniva | Autor: archiv Pavly Nekulové

Běžně se do směsi dává kamenivo stejné velikosti pouze z jednoho lomu. Pokud se žádné ideální nenajde, musí se dovézt ze vzdálenějšího lomu, což ještě navyšuje náklady. V centru AdMaS teď ale řeší možnost míchání různého kameniva. „Na některých úsecích silnic se totiž vypozorovalo, že když kameniva smícháme, tak už malé množství toho dobrého dokáže výrazně zvýšit protismykové vlastnosti. Tím by došlo k úspoře přírodních zdrojů, protože nemůžeme neustále těžit jen kvalitní kamenivo, a zároveň také k finanční úspoře firem,“ objasnila Nekulová.

Výzkum je však ve své první čtvrtině a letos čeká výzkumníky testování v reálných podmínkách. Směsi namíchané v laboratořích položí na vybrané úseky silnic a budou sledovat, jak se chovají za běžného provozu.

(zep)

TémataFakulta stavební AdMaS Asfalt Auto