Lidé

21. prosince 2016

Designér vodních dýmek: Zákazníky baví, když mohou pozorovat, co se děje uvnitř

Dýmka z kolekce Sepia | Autor: archiv Meduse Design

Nikdy předtím ho ani nenapadlo zabývat se designem vodních dýmek, jeho parketou byla spíše svítidla. Náhoda ale přivedla absolventa Fakulty výtvarných umění Václava Kaminského do české firmy, která se zabývá výrobou luxusních a netradičních dýmek. Ty pak nacházejí své majitele po celém světě. Komponenty pro  Meduse Design navrhuje Václav Kaminský už druhým rokem.

Jak jste se dostal k tomu, že navrhujete vodní dýmky pro Meduse Design?
Na naší škole visel inzerát na pozici designéra do této firmy, tak jsem si řekl, že to zkusím. A povedlo se. Rok jsem zde pracoval při škole a teď už rok naplno.

Václav Kaminský vystudoval Fakultu výtvarných umění | Autor: archiv Václava Kaminského
Co všechno je potřeba znát, aby dýmka správně fungovala?
První rok jsem navrhoval komponenty a tehdy jsem se učil, jak vše funguje, a zjistil, že hodně záleží na různých nuancích. Majitelé mi ukázali, že je důležité, jak dýmka kouří, jaký dělá zvuk, jestli celý proces vypadá atraktivně. Důležité je všechny tyto věci skloubit. Pro mne jako nekuřáka bylo vše úplně nové. Když jsem do firmy nastupoval, zaujaly mne dýmky svým zajímavým designem a v průběhu své práce v Meduse Design jsem pochopil, jak jsou důmyslně navrženy a že vše má svůj důvod. Vždy si nejdříve všechno nakreslíme na papír, poté vyrobíme prototypy a následně se zkouší, jak vše funguje, zda dýmka vyhovuje po technické stránce. „Zátěžové“ testy jsou pak v režii sommelierů, se kterými konzultujeme už i nějaké věci během vývoje. Nikdy není vývoj produktů dílem pouze jednoho člověka. Fungujeme jako tým.

Dýmky od Meduse Design mají velmi neobvyklý, ale zároveň extravagantní design, což je u tohoto zboží nezvyklé. Jak ho zákazníci přijímají?
Nejvíce se prodává střední cenová kategorie s nerezovými broušenými nohami. Dominantou všech dýmek je foukané sklo, které je zejména pro zákazníky z arabského světa velmi atraktivní zboží. Dýmky jsou odlišné v tom, že vše, co probíhá ve skleněných nádobách, je viditelné, což je originální. Netradiční je také to, že celý proces je zvednutý do výšky očí. Pro klienta je to pak neobvyklý zážitek. Poprvé s tímto nápadem přišel kolega, když se rozhodnul zkusit štěstí na druhé straně světa. Z těchto všech důvodů jsou dýmky na trhu žádané a odlišný design určitě není překážkou.

Inspirujete se něčím, když vymýšlíte nový design dýmky?
Tvary a design jsou částečně dané profilem firmy, kdy vycházíme z mořského světa. Takže inspiraci hledám v moři a mořských živočiších. Dá se zde najít spousta neokoukaných tvarů struktur, které pak v designu dýmek s touto tematikou fungují.

Dýmky se především exportují do zahraničí. Lze je i u nás někde vidět?
V Česku je jich málo. Několik jich mají například v Praze. Nejčastěji se ale vyváží, nejvíce do Španělska, Řecka, Monaka a arabského světa.

Vyrábí dýmky čeští skláři?
Ano, sklo je české a i u dalších komponentů preferujeme české výrobce. Jednak kvůli jednodušší komunikaci s dodavateli, jednak z důvodu patriotismu. Přeci jen chceme ukázat i v zahraničí, že české sklo a česká kvalita stále platí. Jednotlivé komponenty zadáváme různým firmám, ale finální zpracování už probíhá u nás. Máme také vysoké nároky na kvalitu, takže není výjimkou, že se nafouká třeba padesát skel, ale použije se jen pět nejlepších.

Jaká je pak cena takové dýmky?
Pohybuje se v řádech desítek tisíc korun, ty nejdražší pak překračují i stotisíc. Vyšší cena je u celoskleněných dýmek a u těch, které mají ručně kované nohy. Všechno je totiž ruční práce a vybírají se opravdu ty nejlepší kusy, pak se cena musí samozřejmě někde odrazit. Jde o originál, který si každý jen tak nekoupí.

Je sklo Vaším oblíbeným materiálem, nebo raději pracujete s něčím jiným?
Nikdy dříve jsem se sklem nedělal, takže jsem se po příchodu do firmy musel podrobněji seznámit se sklářskou technologií. Jezdím také občas do sklárny konzultovat. Během studia jsem se zaměřoval spíše na svítidla a nábytek, takže tohle pro mě bylo nové.

Má Meduse Design ve svém portfoliu další produkty, na nichž se podílíte se designérsky?
Majitelé firmy nabízí kromě samotné koupě dýmek také jejich pronájem s celou řadou doprovodných služeb. Je možné si například pronajmout speciální party stan – magický hřib, určený jak do exteriéru, tak do interiéru. Stany opět vychází z inspirace mořským světem a já se na jejich téměř dvouletém vývoji také podílel. Tento úkol jsem začal řešit spolu s dalšími designéry a majiteli hned po započetí naší spolupráce. Nejtěžší je vymyslet technickou stránku, kdy stany musí odolat větru a dešti, ale zároveň musí být skladné a lehké. U nich se tedy hodně řeší technologické problémy.

Jak se s nimi vyrovnáváte?
Vždycky je to boj, ale mě to zároveň docela baví. Technika mi naštěstí není úplně cizí. Mám rád, když jsou pěkné věci také funkční, tak se je snažím podle toho navrhovat.

Jaký máte svůj designérský sen?
Jednou bych chtěl mít svoji vlastní firmu, ale to je asi ještě vzdálená budoucnost. Chtěl bych se také časem vrátit k designu svítidel.

Václav Kaminský se zabýval designem budíku pro nevidomé | Autor: archiv Václava Kaminského
Model Noble z kolekce Craft | Autor: archiv Meduse Design
První realizace pro firmu - nosič uhlíku | Autor: archiv Václava Kaminského
Pro firmu už více než dva roky navrhuje také eventové stany | Autor: archiv Meduse Design
Ještě za studií ho zaujala svítidla. K nim by se chtěl vrátit i v budoucnu | Autor: archiv Václava Kaminského
Vstoupit do fotogalerie

(kah)

Témata

Související články:
Letošní diplomanti z FaVU zaplnili dva výstavní prostory
Ráda pracuji s trapností. Šokovat se ale nesnažím, říká Kateřina Olivová nominovaná na Cenu Jindřicha Chalupeckého
Nečekala jsem, že se uměním budu živit, říká jedna z nejvýraznějších současných umělkyň Vendula Chalánková
Diplomanti z FAVU se loučí závěrečnou výstavou. Většinu děl lze koupit
Světlana Kulíšková: K textilu se neustále vracím